Przez przypadek trafiłem na ten wątek i jeżeli pozwolicie to się również wypowiem.
Wszyscy którzy uzasadniają moc silnika z z obrotami i momentem mają rację, jest ścisła zależność w przebiegach momentu obrotowego, obrotów silnika i jego mocy, pozwólcie że nie będę akurat dalej tego rozwijał bo wystarczy zerknąć do książki z fizyki z podstawówki lub pierwszych klas szkół średnich....
Dlaczego silniki z Motorsportu są silniejsze, a no na pewno dlatego że powstały w Motorsporcie

gdzie zapewne inżynierowie zarabiają sporo E więc i wymaga się od nich...
Natomiast przechodząc do konkretów (tylko najważniejsze sprawy bo ogólnie można by napisać powieść) i pozwólcie że nie będę stosował określeń moc i moment, wszystko dotyczy powiedzmy "siły":
1) najważniejsze VANOSY - jak wiecie służą do zmiany faz rozrządu = czyli do odpowiedniego sterowania wcześniejszym i późniejszym zamknięciem zaworów wzlędem GMP tłoka, zarówno ssących jak i wydechowych, w jakim celu, patrz pkt2,
2) współczynnik napełnienia cylindra, im wyższy tym więcej energii powstaje w suwie pracy (rozprężenia), a jak wyższa energia to i większa/y, a biorąc pod uwagę że im szybciej silnik się kręci tym mniej czasu na załadowanie cylindra odpowiednią ilością ładunku, dlatego też, aby w całym zakresie prędkości obrotowej silnika utrzymać jak najefektowniejszy współczynnik napełnienia zastosowano VANOSy patrz pkt1 oraz patrz pkt3
3) osobna przepustnica dla każdego cylindra ujednolica współczynnik napełnienia w poszczególnych cylindrach co powoduje równa pracę silnika, czyli niemal identyczną efektywność pracy każdego z sześciu (E46M3) cylindrów
4) gładka powierzchnia wewnętrznych ścianek, brak zwężeń przekrojów, brak ostrej zmiany kierunku przepływu w kolektorze ssącym i wydechowym wspomaga naładowanie cylindra powietrzem
5) specjalnie doświadczalnie dobrany zarys krzywek wałka rozrządu
6) wysokie ciśnienie wtrysku benzyny, dlatego tez wtrysk trwa krócej i jeszcze ponadto jest na tyle wydajny że w małym czasie doprowadzi odpowiednio dużą ilość paliwa.
To są takie w sumie najbardziej podstawowe czynniki wpływające na jak w temacie
Dopisywać można w nieskończoność, ale darujmy sobie wykłady z budowy i konstrukcji silników.