silniki m3

2000-2006 | silnik: S54
Idzik
Posty: 833
Rejestracja: śr cze 13, 2007 00:06
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: Idzik » czw cze 26, 2008 23:50

Nie chodzi czasem o takie ITB :P ?

Obrazek

Awatar użytkownika
adams
Posty: 131
Rejestracja: ndz gru 31, 2006 19:39
Lokalizacja: Kluczbork
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: adams » czw cze 26, 2008 23:56

kostku, ja doskonale rozumiem ;) tylko na pytanie "skąd sie bierze moc w Mkach" odpowiedz "glownie z obrotów" to troche tak, jak przedszkolaki porownywaly auta w zaleznosci od tego, ile mialy na liczniku ;) i mi tego tlumaczyc nie musisz, bo ja wiem to, ale odpowiadając komuś w ten sposob wprowadzasz go w blad.
kostek_ja pisze:
Marcin_Os pisze:ITB wszystkie mają.
Domyślam się że ITB to ogranicznik obrotów. Dzięki że mnie poprawiłeś.
zle sie domyslasz.

P.S. Os, amerykańskie M3 ITB nie miało, tylko nie wiem czy traktujemy to jako prawdziwą Mke ;)

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: silniki m3

Post autor: Marcin_Os » pt cze 27, 2008 00:08

adams pisze:kostku, ja doskonale rozumiem ;) tylko na pytanie "skąd sie bierze moc w Mkach" odpowiedz "glownie z obrotów" to troche tak, jak przedszkolaki porownywaly auta w zaleznosci od tego, ile mialy na liczniku ;) i mi tego tlumaczyc nie musisz, bo ja wiem to, ale odpowiadając komuś w ten sposob wprowadzasz go w blad.
kostek_ja pisze:
Marcin_Os pisze:ITB wszystkie mają.
Domyślam się że ITB to ogranicznik obrotów. Dzięki że mnie poprawiłeś.
zle sie domyslasz.

P.S. Os, amerykańskie M3 ITB nie miało, tylko nie wiem czy traktujemy to jako prawdziwą Mke ;)
Bardziej jako M-pakiet :wink:
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: kostek_ja » pt cze 27, 2008 02:20

adams pisze:kostku, ja doskonale rozumiem ;) tylko na pytanie "skąd sie bierze moc w Mkach" odpowiedz "glownie z obrotów" to troche tak, jak przedszkolaki porownywaly auta w zaleznosci od tego, ile mialy na liczniku ;) i mi tego tlumaczyc nie musisz, bo ja wiem to, ale odpowiadając komuś w ten sposob wprowadzasz go w blad.
Moim zdaniem jest to najprostsza odpowiedź i zawiera najistotniejszą informację: koncepcję silnika. Inżynierowie BMW M Gmbh postawili na obroty i dzięki temu osiągnęli to co osiągnęli. A żeby to osiągnąć musieli oczywiście zrobić jeszcze 100 innych rzeczy które odpowiadają za wysoką sprawność. Uznałem tą informację za najistotniejszą i nie wchodziłem w inne szczegóły bo po pierwsze nie bardzo wiem jakie to szczegóły, a po drugie nie wydawało mi się żeby autorowi tematu chodziło o coś więcej, a jeżeli się pomyliłem to owy autor na pewno się o to dopyta.

Proszę cię daruj sobie takie porównania z dziećmi i jeżeli masz tak dużą wiedzę na temat silnika S54 to proszę cię pochwal się nią i odpowiedz na to pytanie bardzo dokładnie. wszyscy z chęcią się dowiemy czegoś więcej o naszych cackach ;)

P.S. To w takim razie to ITB to dolot stosowany w eMkach? Myślałem że Os odniósł się do mojego postu o ogranicznikach obrotów.

Awatar użytkownika
adams
Posty: 131
Rejestracja: ndz gru 31, 2006 19:39
Lokalizacja: Kluczbork
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: adams » pt cze 27, 2008 08:45

Kostek, poniżej pewnego poziomu nie bede schodził bo szanuje siebie i to forum.

ITB to indywidualna przepustnica dla każdego cylindra.

Keepsake
Posty: 243
Rejestracja: śr lis 21, 2007 16:30
Lokalizacja: zza winkla
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: Keepsake » pt cze 27, 2008 09:07

kostek_ja pisze:P.S. To w takim razie to ITB to dolot stosowany w eMkach? Myślałem że Os odniósł się do mojego postu o ogranicznikach obrotów.
Independent Throttle Body, niezależne przepustnice dla każego garu.

Edit: o adams już napisał. :)

karol M3
Posty: 17
Rejestracja: czw cze 19, 2008 18:08
Lokalizacja: Toruń

Re: silniki m3

Post autor: karol M3 » pt cze 27, 2008 09:08

a mnie chodziło wlasnie o te szczególy, nie o 1000:) ale powiedzmy 5 najważniejszych. Macie racje, ze to przede wszystkim obroty, ale te silniki wkrecają sie szybciej niz zwykle i dzieje sie tak pewnie nie bez powodu, wtryski "opłukiwane" powietrzem tez chyba nie sa czyms normalnym, chodziło mi wlasnie o takie rzeczy...

Santino
Posty: 173
Rejestracja: śr wrz 05, 2007 23:44
Auto: M3 e46 competition
Lokalizacja: Kalisz

Re: silniki m3

Post autor: Santino » pt cze 27, 2008 19:14

tak po krotce Silnik S54B32 rozni sie np od M54B30
-calkowicie innym ukladem wydechowym (rownoodleglosciowe kolektory wydechowe, i dalej calkiem innaczej skaonstruowane tłumiki)
-Inny dolot (6 przepustnic dla kazdego cylindra inny kolektor dolotowy)
-Głowica ktorej kanaly np wydechowe są okragłe a nie jak w M54 prostokątne, ostrzejsze wałki rozrządu, oraz zapewne mocniejsze sprezyny zaworowe,
-wał korbowy-korbowod przystosowany do osiagania wysokich predkosci obrotowych (daje tez wieksza pojemnosć skokową, nie jestem pewny ale tłoki tez chyba maja wieksza srednice)
-wiekszy stopien spręzania
-wydajniejszy układ paliwowy
karol M3 pisze:ale te silniki wkrecają sie szybciej niz zwykle i dzieje sie tak pewnie nie bez powodu
przyczyna szybszego wkrecania sie na obroty moze byc rownież lekkie koło zamachowe
jesli w czyms sie pomylilem lub zapomniałem czegoś istotnego to mnie poprawcie w koncu nie mam M3.......jeszcze :)

mateush
Site Admin
Posty: 1246
Rejestracja: pt paź 06, 2006 18:53
Auto: 997TT
Lokalizacja: Warszawa

Re: silniki m3

Post autor: mateush » pt cze 27, 2008 22:14

Tutaj specjalnie dla autora tematu szczegoly budowy silnika S54. Dotyczy wersji amerykanskiej, ale mozna powiedziec ze w 95% to samo.
Zauważyłeś problem z forum? Napisz od mnie PW!

karol M3
Posty: 17
Rejestracja: czw cze 19, 2008 18:08
Lokalizacja: Toruń

Re: silniki m3

Post autor: karol M3 » wt lip 01, 2008 00:55

bardzo dziekuje, ciekawa lekturka

allcar
Posty: 318
Rejestracja: ndz maja 04, 2008 23:08
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: allcar » wt lip 01, 2008 23:31

Przez przypadek trafiłem na ten wątek i jeżeli pozwolicie to się również wypowiem.
Wszyscy którzy uzasadniają moc silnika z z obrotami i momentem mają rację, jest ścisła zależność w przebiegach momentu obrotowego, obrotów silnika i jego mocy, pozwólcie że nie będę akurat dalej tego rozwijał bo wystarczy zerknąć do książki z fizyki z podstawówki lub pierwszych klas szkół średnich....
Dlaczego silniki z Motorsportu są silniejsze, a no na pewno dlatego że powstały w Motorsporcie :grin: gdzie zapewne inżynierowie zarabiają sporo E więc i wymaga się od nich...
Natomiast przechodząc do konkretów (tylko najważniejsze sprawy bo ogólnie można by napisać powieść) i pozwólcie że nie będę stosował określeń moc i moment, wszystko dotyczy powiedzmy "siły":
1) najważniejsze VANOSY - jak wiecie służą do zmiany faz rozrządu = czyli do odpowiedniego sterowania wcześniejszym i późniejszym zamknięciem zaworów wzlędem GMP tłoka, zarówno ssących jak i wydechowych, w jakim celu, patrz pkt2,
2) współczynnik napełnienia cylindra, im wyższy tym więcej energii powstaje w suwie pracy (rozprężenia), a jak wyższa energia to i większa/y, a biorąc pod uwagę że im szybciej silnik się kręci tym mniej czasu na załadowanie cylindra odpowiednią ilością ładunku, dlatego też, aby w całym zakresie prędkości obrotowej silnika utrzymać jak najefektowniejszy współczynnik napełnienia zastosowano VANOSy patrz pkt1 oraz patrz pkt3
3) osobna przepustnica dla każdego cylindra ujednolica współczynnik napełnienia w poszczególnych cylindrach co powoduje równa pracę silnika, czyli niemal identyczną efektywność pracy każdego z sześciu (E46M3) cylindrów
4) gładka powierzchnia wewnętrznych ścianek, brak zwężeń przekrojów, brak ostrej zmiany kierunku przepływu w kolektorze ssącym i wydechowym wspomaga naładowanie cylindra powietrzem
5) specjalnie doświadczalnie dobrany zarys krzywek wałka rozrządu
6) wysokie ciśnienie wtrysku benzyny, dlatego tez wtrysk trwa krócej i jeszcze ponadto jest na tyle wydajny że w małym czasie doprowadzi odpowiednio dużą ilość paliwa.

To są takie w sumie najbardziej podstawowe czynniki wpływające na jak w temacie :grin:
Dopisywać można w nieskończoność, ale darujmy sobie wykłady z budowy i konstrukcji silników.
E39 M5 = spełnione marzenie
Ostatnio miałem mało czasu, za zaległości przepraszam, jak na coś nie odpowiedziałem, to piszcie na PW. Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Kisol
Posty: 41
Rejestracja: czw kwie 17, 2008 19:00
Auto: S50B32 i M57D30
Lokalizacja: Wodzisław Śl
Kontakt:

Re: silniki m3

Post autor: Kisol » wt lip 08, 2008 13:17

zgadzam sie z tym ale i tak jest zachowany jakis kompromis przeciez to sa silniki i auta cywilne ale bardzo dobrze zrobione z dobrych materialow i zestrojone jak na seryjne samochody
tak ze pojemnosc,odpowiednie napelnianie ladunkiem i wytrzymale materialy daja MPower :wink: :wink:

ODPOWIEDZ